Muziekles

Muziek maken kun je leren of je kunt muziek instuderen. Het wijst erop dat je een inspanning moet leveren om ‘iets’ met muziek te kunnen doen. Het leren van muziek kan op verschillende niveaus en in verschillende situaties, zoals de muzieklessen op school in het regulier onderwijs, of muziekles op een muziekschool of bij een privé docent. Natuurlijk wordt ook bij koren en orkesten muziekles gegeven.

 

Muzieklessen op school

In het regulier onderwijs is de ambulant onderwijskundige begeleiding, die wordt geleverd door specialisten van Koninklijke Visio en Bartiméus, DE hulp voor leerlingen, docenten en ouders. Bladmuziek in aangepaste vorm wordt gemaakt door Dedicon. Ook veelgebruikte lesmethoden kunnen worden aangevraagd in braille, in gesproken vorm of vergroot. Heb je vragen als leerling, ouder of docent? Zoek dan contact met het expertteam via email Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

 

Gitaarlessen voor slechtziende kinderen

Afstudeerscriptie Meindert Mak

In juni 2015 studeerde Meindert Mak af aan het ArtEZ conservatorium in Zwolle. Zijn scriptie had een opmerkelijk onderwerp: gitaarlessen voor slechtziende kinderen in de basisschoolleeftijd.
De titel van zijn scriptie is: Connecting music in the key of life.
download pdf versie
Meindert is op zoek gegaan naar mogelijkheden die slechtziende kinderen helpen bij het instuderen van een muziekstuk en het leren bespelen van een gitaar. Hij gaat in op het belang van memorisatiestrategieën, motorische ontwikkeling, hulpmiddelen en de inzet van technologie.

Lees meer: Meindert Mak

Privé muzieklessen

Voor veel blinden en slechtzienden is privéles een uitstekende omgeving om muziek te leren. Er is één op één aandacht van de docent en daardoor meer tijd om een instrument te verkennen en te leren bespelen en meer rust om de braillemuzieknotatie aan te leren. Het vraagt van de docent wel een inspanning om zich te verdiepen in het braillemuziekschrift en in de aandachtspunten om een blinde of slechtziende leerling les te geven. Vragen en opmerkingen kunnen per email worden gesteld en worden beantwoord door het expertteam.

 

 

Onderzoek naar muziekonderwijs

In 2013 is Linda ten Have afgestudeerd aan ArtEZ Conservatorium in Enschede op een onderzoek naar muziekonderwijs voor visueel beperkte leerlingen in de brugklas van het voortgezet onderwijs. In een overzichtelijke handleiding heeft Linda aanbevelingen en tips opgenomen voor muziekdocenten onderverdeeld in algemene aanwijzingen en muziek-didactische aanwijzingen.Het onderzoek in het kader van de afstudeerscriptie van Linda ten Have aan ArtEZ Conservatorium Enschede (juni 2013) richt zich op muziekonderwijs aan visueel gehandicapte leerlingen in de brugklas van het regulier voortgezet onderwijs. Linda heeft naast haar scriptie ook een handleiding samengesteld voor muziekdocenten.

De scriptie kunt u hieronder downloaden in foto-pdf of word:
download PDF versie
download Word versie
De handleiding kunt u hieronder ook downloaden in foto-pdf of word:
download PDF versie
download Word versie

Kort samengevat belicht Linda de onderwijssituatie voor leerlingen met een visuele handicap aan de hand van interviews en praktijkonderzoek op drie reguliere middelbare scholen en een SO/VSO school. Zij onderzoekt de bruikbaarheid van muziekmethoden en de beschikbaarheid van materiaal in aangepaste vorm.

Lees meer: onderzoek naar muziekonderwijs